Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми

Міністерство освіти і науки
Департамент освіти Вінницької облдержадміністрації
Відділ освіти Чернівецької держадміністрації
Методичний кабінет

Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми





Чернівці
2017 р.


Ці методичні рекомендації є орієнтовними і розраховані для ви-користання у практичній роботі для адміністрацій освітніх закладів району, керівників шкільних методичних об'єднань, класних керівників



План

1.    Вступ.
2.    Особливості обдарованих дітей.
3.    Алгоритм організації роботи з обдарованими дітьми.
4.    Поради учителю щодо роботи з обдарованими дітьми.
5.    Поради щодо планування роботи з обдарованими дітьми.
6.    Алгоритм організації роботи з підготовки учнів до участі в олімпіадах базових дисциплін.
7.    Додатки:
- Примірна анкета щодо визначення здібностей учнів(додаток 1);
- Зразок оформлення індивідуальної картки обдарованої дитини(додаток 2);
- Зразок оформлення шкільного банку даних про обдарованих та здібних дітей(додаток 3);


І. Вступ

Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції щодо розвитку освіти. З’явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах.
Центром концепції розвитку обдарованості є творча особистість, індивідуальна робота з обдарованими дітьми, які вирізняються насамперед високим інтелектом, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.
Якщо в процесі навчання учнів учитель враховує індивідуальні особливості, успіх досягається швидше і за мінімальних витрат часу.
Мета розвитку здібностей найпідготовленіших учнів – допомогти їм реалізувати свої індивідуальні якості, не загубитися в сірій масі учнів, сприяти переорієнтації їхнього репродуктивного мислення на творче індивідуальне конструювання. У розвитку їхніх здібностей важливе значення має забезпечення та розширення інформованості в тих галузях, які їх цікавлять, організація для них різноманітної діяльності.
Обдарованість – це комплексне явище психіки людини, яке включає єдність інтелекту, творчості й мотивації.
Інтелектуальні здібності перевищують середній і високий рівні, творчість проявляється у новому і оригінальному підході до вирішення проблем і завдань, що стосується мотивації, то це єдність емоційно-вольових якостей: інтересу до певної діяльності і настирливості у досягненні мети. Обдаровані люди характеризуються наполегливістю, надзвичайно розвиненою працьовитістю, глибоким і стійким інтересом до певної діяльності.

ІІ.  Особливості обдарованих дітей:
1.         Мають хорошу пам'ять, особливий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення.
2.         У них добре розвинута свідомість, теоретичний спосіб мислення.
3.         Дуже активні й завжди чимось зайняті, вони прагнуть працювати більше за і     нших.
4.         Ставлять високі вимоги до себе, у них добре розвинуте почуття справедливості, вони боляче сприймають суспільну несправедливість.
5.         Наполегливі в досягненні результату в галузі, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук.
6.         Хочуть учитись і досягають у навчанні значних успіхів. Навчання дає їм задоволення.
7.         Завдяки численним умінням (класифікувати, категоризувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, планувати і прогнозувати, робити висновки) вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю, особливо в галузі літератури, математики, проведенні дослідів, фенологічних спостережень.
8.         Вміють критично оцінювати навколишню діяльність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ, фантазувати.
9.         Ставлять багато запитань і зацікавлені у позитивних відповідях на них.
10.      Урок для обдарованих дітей особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод.
11.      Із задоволенням виконують складні й довгострокові завдання.
12.      Виявляють великий інтерес до читання, мають чималий словниковий запас.
13.      Порівняно зі своїми ровесниками краще вміють розкривати взаємозв'язки між явищами і сутністю, індуктивно й дедуктивно мислити, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати й узагальнювати їх.
14.      Мають почуття гумору, вони мають міцне здоров'я, життєрадісні, хоча зрідка стан здоров'я погіршується.
15.      У них перебільшені почуття страху, емоційна залежність, незбалансованість порівняно з їхніми однолітками.
16.      Потребують значної уваги з боку педагогічних працівників. Для них важливі не тільки глибокі й міцні знання, а й практичні навички, які дитина може отримати у різних наукових товариствах.

Обдаровані діти: ознаки, що виявляє спостереження:
1.         Обдаровані діти, як правило, дуже активні й завжди чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше за інших або займають себе самі, причому часто справами, які не стосуються безпосередньо уроку, частково це стосується і предмета, до якого у них є здібності. Іноді здається, що активності цих дітей не вистачає на всі предмети, їм необхідна особлива увага, щоб розвивати хист у заданому напрямку, не примушуючи їх перенапружуватись і не дозволяючи почуттю незадоволеності пере­шкодити їх прагненню займатися тим, до чого вони схильні.
2.         Вони наполегливо прагнуть розв'язувати поставлені перед ними завдання. Цим вони можуть дратувати вчителя, тому що хочуть знати більше. Дитині необхідно надати додаткову літературу.
3.         Вони хочуть учитись і досягати успіху. Навчання приносить їм задоволення, і вони здобувають знання, не сприймаючи заняття як насилля над собою.
4.         Завдяки численним умінням вони здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю. Особливо часто це виражається в самостійній роботі з літературою, проведенні експериментів з фізики, хімії.
5.         Вони вміють критично розглядати дійсність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ. Вони не задовольняються поверховими поясненнями, навіть якщо ті й здаються достатніми їхнім ровесникам.
6.         Вони ставлять багато запитань і зацікавлені у вичерпній відповіді на них.
7.         Урок особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод. Інші учні вважають за краще вивчити добре сформульований навчальний матеріал.
8.         Завдяки роботі із засобами масової інформації вони вміють швидко вирізнити найголовнішу інформацію, самостійно знайти важливі джерела інформації. Більше ніж інші вони зацікавлені в самостійному здобутті знань.
9.         Порівняно зі своїми ровесниками вони краще вміють розкривати відношення між явищем і змістом, індуктивне і дедуктивне мислити, маніпулювати логічними операціями, узагальнювати.
10.      Багато з них ставлять перед собою завдання, виконання яких потребує багато часу. Такі завдання спрямовані на застосування здібностей цих дітей у їх професійній діяльності, досягнення високих результатів, творчу реалізацію їхніх здібностей.


ІІІ. Алгоритм організації роботи з обдарованими учнями повинен передбачати:
·                 діагностику (психологічну та педагогічну);
·                 організацію навчальної діяльності (індивідуальні заняття, посилена увага з боку вчителів–предметників, участь в олімпіадах, конкурсах, змаганнях, додаткові заняття факультативи);
·                 організацію пізнавальної діяльності (інформаційне забезпечення, наукова організація праці, робота в бібліотеці, МАН, гурткова робота);
·                 аналіз успіхів та досягнення учнів;
·                 педконсиліуми та поради щодо обдарованих дітей, рекомендації батькам, учням, учителям;
·                 складання планів роботи з обдарованими школярами;
·                 забезпечення психологічного комфорту обдарованих учнів;
·                 підвищення професійного рівня педагогічних кадрів, вдосконалення творчого потенціалу вчителів.
Основною вимогою до підготовки педагогів для роботи з обдарованими дітьми є зміна педагогічної свідомості. А саме, зміна сформованих раніше в даного педагога стереотипів сприйняття (учня, навчального процесу і самого себе ), спілкування і поводження (способів взаємодії) і, нарешті, методів навчання і виховання.


Тому підготовка до роботи з обдарованими дітьми має містити:
1.         Формування знань (уявлення ) про те, що таке обдарованість, хто такі обдаровані діти, які особливості їхнього навчання та розвитку у різних умовах.
2.         Формування особистісного ставлення до обдарованого (як і до будь-якого іншого) учня не як до об’єкта педагогічного впливу, а як до суб’єкту спільної конструйованої педагогічної взаємодії, в ході якої відбувається навчання і  розвиток учнів.
3.         Навчання основних організаційних форм, психологічних і дидактичних методів практичної роботи з обдарованими дітьми.
Можна виділити основні заходи щодо роботи з обдарованими учнями:
Надання їм можливості виконувати більший обсяг навчальних завдань. При цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи з обдарованими учнями.
Збільшення кількості завдань має поєднуватися з обов’язковим підвищенням їх складності. Це сприятиме інтелектуальному розвиткові, формуванню здібностей.
Забезпечення зростання творчої активності шляхом розвитку у учнів вміння виділяти проблему, створювати проблемні ситуації у процесі навчання і знаходити шляхи їх вирішення, відбирати і структурувати навчальний матеріал, виділяти головне, суттєве, прагнення до самовдосконалення.
Пошук вчителем дієвих стимулів для активізації творчості учнів, диференційований підхід, заохочення обдарованих учнів до творчого пошуку.

Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителю необхідно:
1.         Використовувати у своїй роботі систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2.         Виявляти здібності учнів за такими параметрами:
·                 характеристика уваги;
·                 особливості мислення;
·                 характеристика пам'яті;
·                 особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
3.         Внести зміни до поурочних і тематичних планів, де передбачалась би цілеспрямована ро­бота з кожною обдарованою дитиною.
4.         Використовувати на уроках мотиваційні установки, які орієнтують учнів на навчання «хочу все знати», а не «хай мене навчать».
5.         Використовувати на уроках самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
6.         Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням: науковим пошуком істини, експериментуванням, спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних явищ.
Професійні риси необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми
Учитель повинен:
·                 Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути не схожим на нього самого.
·                 Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
·                 Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
·                 Мати широке коло інтересів і вмінь.
·                 Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
·                 Бути жвавим і активним.
·                 Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення.
·                 Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
·                 Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію».
·                 Бути емоційно стабільною людиною, тому що співпраця з обдарованою дитиною потребує великих емоційних витрат, а це — велике навантаження.
·                 Мати здібність до індивідуалізації навчання.
·                 Уміти модифікувати навчальні програми.
·                 Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов'язків, пов'язаних з навчанням обдарованих дітей.


ІV.  Поради вчителям щодо роботи з учнями з ознаками обдарованості
1.         До обдарованих дітей треба ставитися спокійно. Вчитель повинен створити таку атмосферу в класі, в якій успіхи «зоряного хлопчика» (або дівчинки) викликали не почуття заздрості чи роздратування, а повагу з боку його однолітків.
Постійна недоброзичлива оцінка вихователя може призвести до втрати дитиною впевненості у своїх силах, тим самим приглушити здібності. Однак інша крайність «захвалювання» - викликає зарозумілість, що не менш шкідливо. Оцінка, яку дає педагог, має бути вимогливою, але доброзичливою, щоб зміцнювати віру в успіх.
2.         Треба допомогти такій дитині, тобто дати їй завдання складніше. Кожне наступне завдання має бути більш складним, ніж попереднє, і водночас посильним.
3.         Ефективне застосування методики самостійного опрацювання (дослідження) учнем нової теми. На півріччя кожен одержує свою серію завдань різної складності, які треба вирішити самостійно. Після цього поступово завдання розбирають усім класом.
4.         Якщо сфера інтересів і набір здібностей учня досить вузькі, завдання вчителя – розвивати ці здібності максимально, щоб у майбутньому ця людина була здатна професійно використовувати наявні в неї здібності і стати винятковою у своїй галузі.
Талановитим дітям необхідне особливе середовище, необхідні труднощі, оскільки легкі успіхи за низьких вимог і загального слабкого фону загрожують швидкою деградацією. 



V. Поради щодо планування роботи з обдарованими та здібними дітьми.
Важливим завданням закладу освіти є планування системи роботи з обдарованими дітьми. Мета  надати можливість особистості розвивати власний потенціал в умовах недиференційованого класу, групи, угрупування тощо, не ізолюючи її від однолітків.
В основу планування роботи з обдарованими дітьми покладено принцип особистісно-орієнтованого підходу до освіти, навчання, розвитку та виховання.
Прийняті управлінцями стратегічні рішення, щодо проектування розвитку обдарованих дітей є основою планування.
Щоб активізувати власні резерви, закладу слід оптимізувати заходи щодо: зміни методологічних засад, професійної переорієнтації, підвищення кваліфікації педагогічного складу, опанування діагностичним інструментарієм, психолого-педагогічним супроводом, який передбачає функціонування життєдайної системи безперервного навчання, виховання, розвитку, освіти обдарованих дітей, забезпечити підтримку родини, розробити заходи для здійснення системного моніторингу (постійного аналізу і вдосконалення шляхів впровадження системи роботи з обдарованими дітьми та критеріїв якості результативності спланованих заходів).
Орієнтовна відповідна організація та функціональне забезпечення виконання планових завдань дасть змогу конкретизувати відповідальність всіх учасників процесу.

Функції директора
Загальне керівництво розробкою програми. Забезпечення реалізації програми, організація, контроль. Створення фонду заохочення, морального та матеріального стимулювання обдарованих дітей, педагогів та батьків обдарованих дітей. Участь у створенні моніторингу впровадженої системи роботи з обдарованими дітьми. Залучення спонсорських коштів, раціональне використання державних та інших джерел фінансування.

Функції заступника директора
Визначення пріоритетних напрямків просвітницько-освітньої програми. Планування окремого розділу, або програми роботи з обдарованими дітьми. Регулювання та корекція освітніх процесів, складових елементів, пов'язаних з реалізацією завдань (навчальний план, розклад). Оформлення нормативної документації та наочності. Участь в організації та розробці індивідуальних освітніх та виховних програм. Організація заходів по проблемах організації роботи з обдарованими дітьми. Координація дій учасників розвивального процесу. Створення банків даних обдарованих дітей, обдарованих педагогів, управлінських рішень. Здійснення моніторингу. Підготовка звіту, аналізу та узагальнення результатів реалізації програм.

Функції робочої групи
Підбір діагностичних матеріалів для виявлення обдарованості, збір та систематизація матеріалів періодичної преси та видань з даної проблеми, підготовка методичних рекомендацій, визначення критеріїв ефективності роботи з обдарованими дітьми. Здійснення моніторингу роботи з обдарованими дітьми. Підготовка звітів.

Функції керівників ШМО
Розробка методичних рекомендацій по роботі з обдарованими дітьми. Розробка та проведення діагностичного інструктарія для успішної реалізації програми. Підбір завдань підвищеної складності для обдарованих дітей. Узагальнення та систематизація результатів науково-дослідницької діяльності обдарованих дітей. Планування та проведення шкільних предметних тижнів, олімпіад, конкурсів. Тиражування результатів науково-практичної діяльності, оформлення матеріалів на сайті закладу для шкільної преси, засобів масової інформації, періодичної преси (зразки завдань, результати олімпіад, досягнення педагогів тощо). Керівництво підготовкою творчих звітів педагогів, що працюють з обдарованими дітьми. Здійснення моніторингу роботи з обдарованими дітьми.

Функції вчителів - предметників
Виявлення обдарованих дітей. Коректування програм та тематичних планів, (включення завдань підвищеної складності творчого та науково-дослідницького рівня тощо). Розробка, коректування, вдосконалення програм для обдарованих дітей (з урахуванням даних діагностики обдарованості). Здійснення педагогічного супроводу обдарованих дітей: організація та проведення занять з обдарованими дітьми. Моніторинг результативності роботи з обдарованими дітьми. Ведення маршрутної карти. Організація індивідуальної роботи з обдарованими дітьми. Підготовка обдарованих дітей до участі в стимульно-діагностичних заходах різного рівня: олімпіадам, конкурсам, вікторинам, проектній діяльності різного рівня. Узагальнення, систематизація та оформлення власного досвіду роботи з обдарованими дітьми та його презентація у вигляді творчого звіту. Створення картотеки підвищеного рівня складності.
Консультування батьків обдарованих дітей з питань розвитку здібностей їх дітей.

Функції класних керівників
Виявлення дітей з загальною обдарованістю(додаток 1). Оформлення в щоденниках класного керівника загальної таблиці по видам обдарованості учнів класу з використанням власного діагностичного інструментарію, спостережень та аналізу вчителів-предметників, керівників гуртків, батьків тощо). Планування виховної роботи в класі з урахуванням особистих даних діагностики учнів та їх здібностей. Підготовка звітів про роботу з обдарованими дітьми. Взаємозв'язок з закладами додаткової освіти.

Функції керівників гуртків
Здійснення педагогічного супроводу обдарованих дітей. Ведення маршрутної карти. Консультування батьків. Організація творчих звітів. Надання відповідної інформації класним керівникам. Підготовка власного звіту про роботу з обдарованими дітьми в довільній формі, презентація досвіду.

Функції психолога
Психодіагностична робота (групова, індивідуальна), групові та індивідуальні заняття, групові та індивідуальні консультації для обдарованих дітей, робота з родиною обдарованої дитини. Робота з педагогами (консультації, тренінги, просвіта тощо). Здійснення моніторингу роботи з обдарованими дітьми. Підготовка звітів та презентацій досвіду.
Планування роботи з обдарованими дітьми у закладі освіти буде творчим здобутком кращих педагогів кожного закладу. До уваги слід брати: і існуючу систему роботи в закладі, і освітній рівень педагогічних та психологічних кадрів, і матеріально-технічне забезпечення, і стосунки з батьківською громадськістю, і, саме головне,  сприйняття керівництвом необхідності впровадження системи, а також готовність колективу до практичної реалізації власних ініціатив.

Орієнтовними заходами у плануванні роботи з обдарованими дітьми практики вважають:
1. Розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних методичних об'єднань учителів, педагогічних радах, нарадах при директору.
2. Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості.
3. Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.
4. Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
5. Організація постійно діючого консультпункту для вчителів із залученням науковців, лікарів, психологів, методистів районних відділів освіти.
6. Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання "вчитель-методист", "старший вчитель".
7. Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.
8. Організація і проведення шкільних, районних олімпіад.
9. Ведення індивідуальної картки обдарованої дитини (додаток 2).
10. Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми.
11. Організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках.
12. Забезпечення до участі обдарованих дітей у районних, обласних творчих конкурсах.
13. Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей.
14. Розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють з ними.
15. Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності (додаток 3).
Високий інтелект обдарованих дітей не гарантує успішності у сферах спілкування. Навпаки, часто виявляються феномени соціального і емоційного дисбалансу. Тому планування виховної роботи з обдарованими дітьми в рамках програми передбачає:
- виховання обдарованих дітей за принципом загальнолюдських цінностей;
- формування духовної культури, загальнокультурної компетенції;
- формування мовленєвої культури;
- забезпечення умов для самореалізації здібностей та нахилів обдарованих дітей на основі гуманістично та соціально-орієнтованої мети.
Для реалізації програми «Обдаровані діти» можуть бути використані такі орієнтовні заходи :

Для організації діагностики:
1. Вивчення діагностичних методик, на підставі їх валідності, доступності та максимальної інформативності.
2. Створення банку тестів для діагностування учнів з 1 по 10 клас.
3. Вивчення кола інтересів розумової діяльності учнів шляхом анкетування.
4. Вивчення особистісних потреб обдарованих учнів, шляхом співбесіди.
5. Вивчення роботи учнів на уроці, шляхом відвідування занять вчителем.
6. Придбання розвивальних програм та методик для навчання інтелектуально обдарованих учнів.

Для реалізації творчого та інтелектуального потенціалу обдарованих дітей:
1. Організація консультативної допомоги для учнів, націлених на творчу самореалізацію, саморозвиток, самовдосконалення.
2. Інформування учнів про нові досягнення науки, в обраній ними галузі розумової діяльності.
3. Знайомство учнів з новинками літератури
4. Залучення творчих вчителів, науковців до спілкування з учнями.
5. Забезпечення високого рівня комп'ютерної грамотності талановитих учнів.
6. Проведення диспутів, які допомагають розвивати діалогічне та монологічне мовлення, висувати гіпотези, висловлювати своє бачення світу.
7. Організація допомоги учням в обранні додаткової літератури.
8. Проведення поточної та перехідної атестації обдарованих учнів (у вигляді співбесіди).
9. Надання творчих днів учням для підготовки до олімпіад.
10. Збільшення часу для самостійної роботи учнів, створення стимулюючих умов за наявності оригінальності, раціональності та творчості, результативності створених ними робіт.


Для розвитку творчих та пізнавальних здібностей:
1. Доступність та широке залучення учнів до проведення шкільних, всеукраїнських та міжнародних олімпіад , конкурсів, турнірів тощо.
2. Використання в практиці роботи з обдарованими учнями в тому числі і таких прийомів:
- виконання проблемних пошукових робіт;
- виконання творчих тематичних завдань;
- творчі відповіді;
- робота в дебатних клубах, виступи в лекторських групах;
- підвищення ступенів складності завдань;
- виконання та захист проектних та пошуково-дослідницьких робіт;


Для стимулювання-заохочення до подальшої творчої діяльності:
1. Створення постійно діючих стендів, присвячених переможцям,медалістам тощо.(наприклад: «Нові імена», «Зорепад у фізиці» (хімії, математиці, літературі, тощо), виставок творчих досягнень учнів.
2. Своєчасне інформування про успіхи обдарованих учнів на лінійках, оголошеннях, в шкільних газетах, пресі, на телебаченні тощо.
3. Надсилання вдячних листів батькам(додому, на роботу).
4. Проголошувати заслуги батьків у вихованні обдарованих дітей на батьківських зборах, піклувальних радах, підсумкових шкільних конференціях, загальних батьківських зборах, тощо.
5. Залучати обдарованих учнів до участі у заходах в рамках районної програми тощо.



VІ. Алгоритм організації роботи з підготовки учнів до участі в олімпіадах з базових дисциплін
Підвищення творчого потенціалу учнівської молоді, упровадження компетентнісно орієнтованого навчання, активізація навчальної активності, упровадження інноваційних методів і технологій навчання та виховання в навчальних закладах є пріоритетними напрямами педагогічної діяльності.

Представлений алгоритм організації роботи допоможе адміністраціям загальосвітніх навчальних закладів вдосконалити систему заходів, направлених на ефективну підготовку школярів  до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін, тематичних конкурсах, турнірах тощо.
Запропонований орієнтовний алгоритм допоможе в організації роботи з підготовки учнів до Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін (далі ВУО);

Визначити пакет документів, які необхідні для організації та проведення І (шкільного) етапу ВУО в навчальному закладі.

п/п
Заходи
Термін
Виконавець

1
Ретельний аналіз учнівського контингенту з метою виявлення потенційних учасників Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін(далі ВУО) у наступному навчальному році

жовтень-листопад
учителі-предметники, адміністрація

2
Аналіз учительського контингенту навчального закладу з метою виборів педагогів-тренерів для підготовки учнів до участі у ВУО
протягом навчального року

адміністрація

3
Складання графіку занять тренерів та кураторів з учнями та вчителями навчального закладу щодо підготовки до ВОУ

за потребою

адміністрація

4
Надання освітніх послуг учням щодо підготовки до ВОУ через функціонування шкільних консультпунктів, додаткових занять
протягом навчального року

адміністрація

5
Інформування учнів щодо Internet-олімпіад, які проводяться протягом року
протягом навчального року
адміністрація, учителі-предметники
6
Проведення І(шкільного) етапу в навчальному закладі
жовтень
адміністрація
7
Надання до РМК пакету звітніх документів щодо проведення І етапу ВОУ
жовтень
адміністрація

8
Забезпечення індивідуальних тренінгів учням-переможцям ІІ (районного)етапу щодо підготовки до ІІІ (обласного) етапу ВУО


листопад-лютий
адміністрація, учителі-тренери

9
Видання наказу по навчальному закладу щодо результатів проведення І етапу та якості виступу шкільної команди в ІІ етапі ВУО

листопад-грудень

адміністрація
10
Контроль за участю вчителів-предметників у роботі журі ІІ етапу ВУО
листопад-грудень
адміністрація

11
Моніторинг якості виступу учнів навчального закладу в ІІ, ІІІ, VІ етапах ВУО
наприкінці навчального року

адміністрація

12
Залік результатів участі у ВУО в шкільний рейтинг учнівських та учительських досягнень
наприкінці навчального року

адміністрація
13
Заохочення учнів-переможців на шкільному святі
квітень
адміністрація
14
Зарахування вчителям-тренерам результатів участі учнів у ВУО під час атестації
атестаційний, міжатестаційний період
адміністрація









VІІ. Висновок


Представлені методичні рекомендації розроблені на допомогу адміністраціям загальноосвітніх навчальних закладів з метою систематизації організаційних заходів щодо роботи з обдарованими дітьми в навчальному закладі.

Підтримка та розвиток учнів, що володіють потенціалом до високих досягнень, є одним із пріоритетних напрямів сучасної світової та української освіти. Це відображено в базових державних нормативних документах, таких як:

  Концепція загальної середньої освіти, у якій першим з основних завдань загальноосвітньої школи названий «різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібнос-тей, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб»;

      Закон України «Про освіту» («Для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються профільні класи (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних комплексів, об'єднань»);

      Національна доктрина розвитку освіти («Держава повинна забезпечувати: формування в дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти та самореалізації особистості; створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді»).

Основою роботи з обдарованими дітьми повинно стати реальне знання їхніх потенційних можливостей, прогнозування потреб і моделей розвитку особистості. Саме тому важливим є визначення пріоритетів у цьому аспекті діяльності навчального закладу, створення чіткої системи роботи з названою категорією учнів, здійснення пошуку, відбору, творчого розвитку обдарованої, талановитої учнівської молоді в галузі науки, культури, мистецтва, спорту, створення сприятливих умов для реалізації потенціальних можливостей дітей.


Додаток1
АНКЕТА
щодо визначення здібностей учнів
(за методикою американських вчених Хаана і Кафа)
I. Інтелектуальні здібності
1. Учень засвоює нові знання, швидко і легко все схоплює.

2.  Має почуття здорового глузду і використовує знання в практичних повсякденних ситуаціях.

3.  Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв'язок між подіями, між причиною і наслідком.

4. Швидко запам'ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам'ятати.

5. Знає багато про такі події, про які його однолітки не знають, не здо-гадуються.

6. Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.

7. Любить читати нові книги, які читають не однолітки, а діти, старші на рік чи два, дорослі.

8. Вирішує розумові задачі, що потребують розумових зусиль.
9. Задає дуже багато запитань.
10.           Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два.
11.           Оригінально мислить і пропонує нестандартні відповіді, рішення.

12.           Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове.

II. Художні здібності
1. У своїх малюнках зображує різнотипні типи предметів, ситуації.

2.  Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає дуже серйозним, коли чує нову музику, бачить гарну картину.

3. Оригінальний у виборі сюжету.

4.  Завжди готовий використати будь-який матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо.

5. У вільний час багато малює, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому).

6. Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і настрій.

7. Може дати власну оцінку й намагається відтворити те, що йому спо-добалося.

Любить працювати з пластиліном і глиною, клеєм.
III.Музичні здібності
1.Добре відчуває ритм і мелодію. Прислуховується до них.
2.Добре співає.

3. У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів.

4.Любить музичні записи, прагне піти на концерт або туди, де мож-на послухати музику.

5.Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й доб-ре.

6.У співі або музиці виявляє власні почуття і стан.

IV. Наукові здібності

1. Після занять любить читати науково-популярні книги та журна-ли.

2. Не впадає у відчай, коли його задуми та проекти не підгримують вчителі або батьки.

3.Намагається зрозуміти причини й сенс подій.

4.  Проводить багато часу над створенням проектів, конструюван-ням.

5. Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто задумується над цим.

V. Літературні здібності

1. Може вільно побудувати розповіді, починаючи від зав'язки сюже-ту й закінчуючи розв'язкою конфлікту.

2.   Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про що-небудь знайомим.

3.При розповіді виділяє головне, найхарактерніше.

4. Розповідаючи про щось, вміє дотримуватися одного сюжету, не втрачає головної думки.

5.Любить писати оповідання та вірші.

6. Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер.

7. Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають емоції, почуття.
VI. Артистичні здібності
1. Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо,
2. Цікавиться акторською грою.
3. Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.

4.   Розуміє та вміє передати конфлікти, ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сцену.

5. Передає почуття через міміку, жести, рухи.

6. Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про що-небудь із захопленням розповідає.

7. Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання.

VII. Технічні здібності
1. Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами.

2.  У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей.

3.  Може читати нескладні креслення механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.

4. Визначає причини несправності приладів.
5. Любить робити креслення механізмів.
6. Читає журнали та статті про машини, механізми.

VIII. Спортивні здібності

1.  Енергійний, потребує якомога більше фізичних рухів, щоб бути щасливим.

2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.
3. Постійно досягає успіхів у якомусь виді спортивної гри.
4. Бігає швидше за інших




Додаток 2


Зразок оформлення індивідуальної картки
обдарованої дитини


Фото

І. Відомості про учня
ПІБ учня(повністю)

Дата народження

Клас

Домашня адреса

Контактні телефони/email

ІІ. Відомості про родину
ПІБ батька, місце роботи, посада

ПІБ матері, місце роботи, посада

ІІІ. Результати участі в олімпіадах, конкурсах, турнірах

Рік
Місце/
результат
Етап/
рівень
Повна назва заходу
Місце проведення























Додаток 3

Зразок оформлення шкільного банку даних про обдарованих та здібних дітей


п/п
К-сть
ПІБ
Клас
Інтереси
І. Інтелектуальні здібності
1
1



2
2



ІІ. Художні здібності
3
1



4
2



ІІІ. Музичні здібності
5
1



6
2



ІV. Наукові здібності
7
1



8
2



V. Літературні здібності
9
1



10
2



VІ. Артистичні здібності
11
1



12
2



VII. Технічні здібності
13
1



14
2



VIII. Спортивні здібності
15
1



16
2












Комментарии